Historia: Gipuzkoa Plazako Jaiotza

2008an, Gipuzkoa Plazako jaiotzaren berrogeita hamargarren urteurrena zela eta, Jesús Mª Sanz de Emiliok GIPUZKOA PLAZAKO JAIOTZA MONUMENTALAREN 50. URTEAK izenburupean idatzitako 38. Gabonetako gaien koadernoa argitaratu zen. Bertan zehaztasun osoz zehazten dira Gipuzkoa plazako jaiotzarekin zerikusia duten gertaera historiko guztiak.

1986az geroztik, ABEGI arduratu da jaiotza horren mantentze-lanez eta instalazioaz.

1957an, Pedro Arana jauna (tel.: Alkatea eta KTEko arduraduna) eta merkatariekin ados jarrita, Gabonetako giro handiagoa eman nahi diote hiriari, eta jaiotza bat jartzeko lekurik enblematikoena zein den erabakitzen dute: Gipuzkoa Plaza.

José Luis Usabiagarekin jarri dira harremanetan. Hark oso begi onez ikusten du ideia hori, berak beti amestu baitzuen jaiotza bat jartzea bera bizi zen tokian. Rafael Munoari jakinarazi dio, eta bien artean jaiotza bat diseinatu dute, egungo erloju foralaren parean jarri zena, 12 irudiz osatua.

Arrakasta handiaren ondoren handitzea

Lortutako arrakastaren ondoren, handitzea erabaki da. Horrek irudi, apaingarri, osagarri... gehiago eskatzen ditu. Jesus Haurraren jaiotzarekin zerikusia duten hainbat eszena egin nahi dira. (Errege Magoak, Herodes jauregia, Euskal eszena herri txiki batean eta Familia Santuaren Etxebizitza). Dena egiteko laguntza handia behar zen, eta laguntza hori hemen aurkitu zuten:

• Manolo Manjarrések Martín Guiroyk torneatutako eskeletoak eraiki ditu Nueva Gros kaleko tailerrean.
  • Ernesto Merinok, Garibay kaleko jantzi-tailerrean, jaiotzako lehen figuren jantziak egiten ditu.
  • Gainerako irudiak KTEn eta Atotxako udal biltegietan ikusi zituzten.
  • Ramón Cormenzanak (Sanfor) ileordeentzako larruen hondakinak utzi zituen.
  • Krindan, “Jaien Erregea”, apaingarri osagarriak erosten dira.
conferencia1
conferencia2
conferencia3

Jaiotzaren Inaugurazioa

Hiriko agintariak bertaratu ziren:

• Antonio Vega de Seoane jauna (alkatea).
  • Vicente Asuero jauna (Diputazioko lehendakaria).
  • José Mª del Moral jauna (gobernadore zibila).
  • Jaime Font Andreu jauna (Diozsiaren gotzaina).
Abenduaren 26an, “La Voz de España” egunkariak “Del Belén instalación en la Pza. Gipuzkoan, 0,50 metroko irudietan. Gauez efektu bikainekin argiztatzen da. Milaka pertsonak etengabe ikusten dute, eta asko gustatzen zaie, bereziki haurrei.”

Jaia igarota eta jaiotza desmuntatuta, materiala Atotxako Azokako udal biltegian gordetzen da, Mandasko Dukearen pasealekuan. Ondoren, irudiak eta arropak garbitu, lehortu eta konpondu behar izan ziren.

Lehenengo urtetik aurrera La Pza jaiotza. Gipuzkoan, parrokietako eta txistulari-taldeetako gazte-koru asko elkartu ziren, “jaiotzez” jantzita eta gabon-kantak kantatuz. 1959an, jaiotzaren inaugurazio bikainarekin batera, Juan Gorostidik zuzendutako DONOSTIAKO ORFEOIAREN emanaldia izan zen, arrakasta handiz.

STELLA MARIS izan zen M. Angeles Usozen zuzendaritzapean hurrengo urtean ere arrakasta handiz abestu zuen abesbatza.

Megafonian urtetik urtera hobetuz joan zen, eta, horren bidez, ikusle ugariek ikuskizun belenistaz gozatzea lortzen zuten gabon-kantek.

Txalupa Solidarioak

Haurrek txanponak botatzen dituzte batez ere, barruan sartu nahian. Elkartasun eta laguntza helburuak dituen elkarte edo GKE bati ematen zaio diru-bilketa. Hauek izan ziren lehenengo laguntzak:

• Herrerako San Luis parrokiako gazteak.
  • Eduardo Aguirre Franco (Ekuador).
  • Ikastetxeetako elektrifikazioa (Benin).
  • Muginako (Ruanda) nutrizio zentroa.
  • Pertsonen kontrako minen eta umezurtzen biktimak (Angola).
  • Eskuak Elkartuta GKEa.
  • Villa Betania HIESa (Donostia).
  • Elizbarrutiko Caritas.
  • Eta abar.

Oihartzun Mediatikoa

La Voz de España, Hoja del Lunes, Diario Vasco, Unidad eta antzeko egunkariak urtero ematen dira, batez ere jaiotzan berrikuntzak ikusten direnean. DEIA egunkariak, 1979/12/28an, honako hau dioen artikulu bat argitaratu zuen:

¿QUE HACEMOS CON LOS NIÑOS EN VACACIONES?

…“En San Sebastián no hay tampoco muchos sitios donde llevar a los niños. La Plaza de Guipúzcoa con el belén instalado en ella es uno de sus centros preferidos. Allí vislumbran otra dimensión de los belenes, encontrándose con figuras que casi tienen su misma altura y que forman cuadros un tanto diferentes de los que suelen ver en los nacimientos familiares. Además es gratis, lo cuál es importante a la hora de sacarlos a pasear, porque, normalmente todos los espectáculos o entretenimientos para los niños cuestan buenos duros a los padres.”

Atzerriko prentsa ere arduratu zen noizbait Plazako jaiotzaz. Gipuzkoa. MÜNCHENen KIRCHE UND LEBEN (1980ko Gabonak), “Das Kind erwartet uns” izenburua duena, eta tamaina handiko argazkiak, jaiotzaren kolorekoak.

1986. urtean gure elkarteak bere gain hartu zuen La Pza jaiotza. Gipuzkoakoa. Gure elkarteak Usabiaga eta Munoa gonbidatu ditu, errealizazio berrirako ardura duen batzordearen buru izan daitezen, baina 28 urteren buruan nahiago dute bertan behera utzi. Hiru puntu proposatu dira, Gipuzkoako Belenzaleen Elkartearen lanaren zati gisa aztertzeko:

Soluzio Artistikoa

Irudi berrien estiloa, alderdi bibliko, folkloriko eta modernista eta zein materialekin egiten diren ikusiz, kontuan hartuz eraikinaren kanpoaldeko kokapena eta iraunkortasuna.

Estilo modernoko iruditeria nazional batzuekin jartzen da harremanetan, baina irudien tamaina handia dela eta, 28 urtez Donostiako nortasun eta jabetza artistikoa sortu duten irudien estilora itzultzea erabakitzen da. Erabili beharreko materialari dagokionez, egurretik eta zinketik poliestirenora eta angelu artekatuko xasisera igarotzen da. 0,90 m-ko tamaina ere aldatzen da. 1 m-ra.

Apaingarrien Osagarriak

Alderdi guztiz berria eragiten duen aldaketarik handiena da. Ordura arte, etxolak, txabolak eta abar ez zetozen bat irudien estiloarekin, benetako dekorazioak zirelako, ez zetozelako bat irudien marrazkiarekin. Plaza irudien estilo berarekin egindako dekoratu lauekin girotuko da, hau da, kolorez eta fantasiaz beteak. Apaingarri horiekin batera beste ingurumen-osagarri batzuk ere egongo dira, hala nola zuhaitzen, animalien eta abarren siluetak. aurrekoak bezala.

Nueva Etapa y Perspectivas de Futuro

1990ean, gure erakunde babesle bihurtu zen KUTXA. KUTXAren lehen gizarte-ekintza gara. Juan Salsamendi eta Diosdado Juanizek jaiotza berriaren proiektua eta exekuzioa egin dituzte. Hemendik aurrera, jaiotzarekin lotutako zazpi eszena izango dira:

1. Ama Birjinari deitzea.
  2. Ostatu bila.
  3. Jaiotza.